صفحه ها
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 197044
تعداد نوشته ها : 118
تعداد نظرات : 8
سايت مراجع تقليد

 آيت الله جواد تبريزي (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله نوري همداني (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله  سید صادق شیرازی (مد ظله العالي)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله لطف الله صافي (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله ناصر مکارم شيرازي (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله سيد علي سيستاني (مد ظله العالي)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله وحيد خراساني (مد ظله العالي ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله جوادي آملي (مد ظله العالي ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله جعفر سبحاني (مد ظله العالي)

جهت دريافت كد لوگوي مراجع كليك كنيد
00 پایگاه فرهنگی ، مذهبی شیعه ها - لوگوهای حمایتی
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

منجي در اديان و ملل ديگر

انتظار ظهور يك مصلح بزرگ آسماني و اميد به آينده و استقرار صلح و عدل جاويدان، امري فطري و طبيعي است كه با ذات و وجود آدمي سر و كار داشته و با آفرينش هر انساني همراه است؛ زمان و مكان نمي شناسد و به هيچ قوم و ملتي نيز اختصاص ندارد؛ بنابراين همه افراد طبق فطرت ذاتي خود مايلند روزي فرا رسد كه جهان بشريت در پرتو ظهور رهبري الهي و آسماني و با تأييد و عنايت پروردگار، از ظلم ظالمان و ستم ستمگران نجات يابند، شور و بلوا در جهان پايان پذيرد، انسان ها از وضع فلاكت بار موجود نجات يابند و از نابساماني و ناامني و تيره روزي خلاص شوند و سرانجام به كمال مطلوب و زندگي شرافتمندانه اي كه شايسته انسان است، نايل آيند.

به همين دليل، در تمام اديان و مذاهب مختلف جهان از مصلحي كه در آخرالزمان ظهور خواهد نمود و به جنايت ها و خيانت هاي انسان ها خاتمه خواهد داد و شالوده حكومت واحد جهاني را بر اساس عدالت و آزادي واقعي بنيان خواهد نهاد، سخن به ميان آمده و تمام پيامبران و سفيران الهي در اين زمينه به مردم با ايمان جهان، نويدهايي داده اند.

اما سيري كوتاه در افكار و عقايد ملل مختلف جهان مانند مصر باستان، هند، چين، ايران و يونان و نگرش به افسانه هاي ديگر اقوام مختلف بشري نيز بيانگر اين حقيقت است كه همه اقوام مختلف جهان با آن همه اختلاف آرا، عقايد و انديشه هاي متضادي كه با يكديگر دارند، در انتظار مصلح موعود جهاني به سر مي برند.

ايرانيان باستان معتقد بودند كه «گرزا سپه» قهرمان تاريخي آنان زنده است و در «كابل» خوابيده و صد هزار فرشته او را پاسباني مي كنند تا روزي كه بيدار شود و قيام كند و جهان را اصلاح نمايد.

همه افراد طبق فطرت ذاتي خود مايلند روزي فرا رسد كه جهان بشريت در پرتو ظهور رهبري الهي و آسماني و با تأييد و عنايت پروردگار، از ظلم ظالمان و ستم ستمگران نجات يابند، شور و بلوا در جهان پايان پذيرد، انسان ها از وضع فلاكت بار موجود نجات يابند و از نابساماني و ناامني و تيره روزي خلاص شوند

گروهي ديگر از ايرانيان مي پنداشتند كه «كيخسرو» پس از تنظيم كشور و استوار ساختن شالوده فرمانروايي، ديهيم پادشاهي به فرزند خود داد و به كوهستان رفت و در آنجا آرميده تا روزي ظاهر شود و اهريمنان را از گيتي براند.

نژاد اسلاو بر اين عقيده بودند كه از مشرق زمين يك نفر برخيزد و تمام قبايل اسلاو را متحد سازد و آن ها را بر دنيا مسلط گرداند.

نژاد ژرمن معتقد بودند كه يك نفر فاتح از طوايف آنان قيام نمايد و «ژرمن» را بر دنيا حاكم گرداند.

اهالي صربستان انتظار ظهور «ماركو كراليويچ» را داشتند.

برهمائيان از دير زماني براين عقيده بودند كه در آخر زمان «ويشنو» ظهور نمايد و بر اسب سفيدي سوار شود و شمشير آتشين بر دست گرفته و مخالفين را خواهد كشت، و تمام دنيا «برهمن» گردد و به اين سعادت برسد.

ساكنان جزاير انگلستان، از چندين قرن پيش آرزومند و منتظرند كه «آرتور» روزي از جزيره «آوالون» ظهور نمايد و نژاد «ساكسون» را در دنيا غالب گرداند و سعادت جهان نصيب آن ها گردد.

اسن ها معتقدند كه پيشوايي در آخرالزمان ظهور كرده، دروازه هاي ملكوت آسمان را براي آدميان خواهد گشود.

سلت ها مي گويند: پس از بروز آشوب هايي در جهان، «بوريان بور ويهيم» قيام كرده، دنيا را به تصرف خود درخواهد آورد.

اقوام اسكانديناوي معتقدند كه براي مردم دنيا بلاهايي مي رسد، جنگ هاي جهاني اقوام را نابود مي سازد، آنگاه «اودين» با نيروي الهي ظهور كرده و بر همه چيره مي شود.

اقوام اروپاي مركزي در انتظار ظهور «بوخص» مي باشند.

اقوام آمريكاي مركزي معتقدند كه «كوتزلكوتل» نجات بخش جهان، پس از بروز حوادثي در جهان، پيروز خواهد شد.

چيني ها معتقدند كه «كرشنا» ظهور كرده، جهان را نجات مي دهد.

زرتشتيان معتقدند كه «سوشيانس» (نجات دهنده بزرگ جهان) دين را در جهان رواج دهد، فقر و تنگدستي را ريشه كن سازد، ايزدان را از دست اهريمن نجات داده، مردم جهان را هم فكر و هم گفتار و هم كردار گرداند.

قبايل «اي پوور» معتقدند كه روزي خواهد رسيد كه در دنيا ديگر نبردي بروز نكند و آن به سبب پادشاهي دادگر در پايان جهان است.

در تمام اديان و مذاهب مختلف جهان از مصلحي كه در آخرالزمان ظهور خواهد نمود و به جنايت ها و خيانت هاي انسان ها خاتمه خواهد داد و شالوده حكومت واحد جهاني را بر اساس عدالت و آزادي واقعي بنيان خواهد نهاد، سخن به ميان آمده و تمام پيامبران و سفيران الهي در اين زمينه به مردم با ايمان جهان، نويدهايي داده اند

گروهي از مصريان كه در حدود 3000 سال پيش از ميلاد در شهر «ممفيس» زندگي مي كردند، معتقد بودند كه سلطاني در آخرالزمان با نيروي غيبي بر جهان مسلط مي شود، اختلاف طبقاتي را از بين مي برد و مردم را به آرامش و آسايش مي رساند.

گروهي ديگر از مصريان باستان معتقد بودند كه فرستاده خدا در آخرالزمان در كنار خانه خدا پديدار گشته، جهان را تسخير مي كند.

ملل و اقوام مختلف هند مطابق كتاب هاي مقدس خود، در انتظار مصلحي هستند كه ظهور خواهد كرد و حكومت واحد جهاني را تشكيل خواهد داد.

يونانيان مي گويند «كالويبرگ» نجات دهنده بزرگ، ظهور خواهد كرد و جهان را نجات خواهد داد.

يهوديان معتقدند كه در آخر زمان «ماشيع» (مهدي بزرگ) ظهور مي كند و ابدالآباد در جهان حكومت مي كند؛ او را از اولاد حضرت اسحاق عليه السلام مي پندارند، در صورتي كه «تورات» كتاب مقدس يهود، او را صريحاً از اولاد حضرت اسماعيل عليه السلام دانسته است.

نصارا نيز به وجود حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف قائلند و مي گويند او در آخرالزمان ظهور خواهد كرد و عالم را خواهد گرفت، ولي در اوصافش اختلاف دارند.(1)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پي نوشت:

1. ر.ك: هاشمي شهيدي، سيد اسداللّه، ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از ديدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان، ص 11ـ 6؛ مهدي پور، علي اكبر، او خواهد آمد، ص 88 ـ 87.

مطلب مربوط مي شود به بخش: مهدويت > موعود شناسي > موعود در مكاتب غير الهي

زهرا رضائيان

بخش مهدويت تبيان

 


دسته ها : امام زمان (عج)
1390/10/22 16
X