صفحه ها
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 197659
تعداد نوشته ها : 118
تعداد نظرات : 8
سايت مراجع تقليد

 آيت الله جواد تبريزي (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله نوري همداني (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله  سید صادق شیرازی (مد ظله العالي)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله لطف الله صافي (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله ناصر مکارم شيرازي (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله سيد علي سيستاني (مد ظله العالي)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله وحيد خراساني (مد ظله العالي ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله جوادي آملي (مد ظله العالي ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله جعفر سبحاني (مد ظله العالي)

جهت دريافت كد لوگوي مراجع كليك كنيد
00 پایگاه فرهنگی ، مذهبی شیعه ها - لوگوهای حمایتی
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

تجربه اول : دوستي سني مذهب داشتم كه در اوين محرمي كه با هم بوديم مي گفت شما شيعه ها مرده پرست هستيد. يك انسان

خبيثي در 1400 سال پيش انسان خوبي را كشته و اين موضوع هر چه بوده تمام شده رفته و حالا شما ول نمي كنيد. خوب كه چي ؟آيا با سر و سينه زدن امامتان زنده مي شود؟ آيا كار شما احمقانه و بيهوده نيست؟

 

تجربه دوم : يكي از دوستان  كه با فردي غربي وصلت كرده بود مي گفت طرف را در ايام محرم به خيابان و مسجد بردم كه در آن مردم به شدت عزاداري مي كردند. ناگهان در حالي كه تحت تاثير قرار گرفته بود از من پرسيد اين كه كشته شده كيست؟گفتم امام ما بوده و چنين و چنان گفت مسيحيان او را كشته اند؟گفتم نه . گفت يهوديان؟ جوابم منفي بود. خلاصه طرفداران چندين دين را به عنوان قاتلان امام حسين مورد سوال قرار داد كه در آخر گفتم مسلمانان او را كشته اند . بسيار متعجب شد و گفت خوب خودتان طرف را كشته ايد بعد خودتان داريد برايش عزاداري مي كنيد؟راستي چند سال پيش او را كشته ايد كه با جواب من بسيار متعجب تر شد و گفت خوب حالا اين كارهاي شما و صدمه زدن به خودتان و كار و زندگي را رها كردن شما چه فايده اي براي او دارد؟به چه درد شما مي خورد؟

 

تناقضات منطقي عزاداري

در صورتي كه با افراد غير مومن به شيعه هم صحبت شويم از اين سوالات بيشتر خواهيم شنيد كه شايد بسياري از ما ناگهان نتوانيم جواب پرسش هاي بي غرض و عقلاني طرف مقابل را بدهيم. واقعا جواب منطقي و درست به سوالات زير چيست؟

-          آيا امام حسين به عزاداري ما نيازمند است؟

-          عزاداري ما براي فردي كه 1400 سال پيش به شهادت رسيده به فرد ايشان و خود ما چه فايده اي مي رساند؟

-          لعنت فرستادن بر ابن زياد ، شمر ، سنان و يزيد چه فايده اي براي ما و امام و چه زياني براي آنها دارد؟

-          آيا درست است كه براي گرم شدن يك مجلس عزاداري ميليونها تومان به يك مداح بپردازيم ؟پرداخت اين پول چه دردي از ما در اين دنيا و آخرت دوا مي كند و آيا گرفتن اين پول براي مداح مذكور درست است؟

 


 

دليل عقلاني براي عزاداري چيست ؟

از اين سوالات فراوان مي توان مطرح كرد.واقعا با بسياري از مردم برخورد كرده ام كه جواب روشني براي اين سوالات ندارند و با عرض پوزش در اين صورت اين سوال مطرح مي شود كه اين كارها از ديد يك ناظر بيروني اگر احمقانه به نظر نرسد پس چه واقعيتي بايد از ذهن آنها عبود كند؟

اگر فايده اين عزاداري ها را  زنده نگه داشتن نام امام حسين  بدانيم سوال ديگري كه مي تواند مطرح شود اين است كه  خوب كه چه بشود؟ نام امام زنده بماند و واقعه فراموش نشود كه چه ؟

تنها جواب منطقي كه به اين سوال دوم مي توان داد اين است كه بگوييم مي خواهيم از تاريخ درس بگيريم. كه هيچ وقت چنين واقعه اي  به دست ما تكرار نشود. يعني امام حسين زمان ما وقتي با يزيد زمان مواجه شد نه تنها در صف يزيد نايستيم بلكه به صف امام حسينمان برويم و نگذاريم تاريخ تكرار شود.

 

مذهبيوني كه اصرار بر بي خردي دارند

جالب اينجاست كه در صحبت با بسياري از عزاداران ديده مي شود كه بسياري از آنها تكرار تاريخ را قبول ندارند و اصلا معتقد نيستند كه بتوان شبيه سازي تاريخي كرد. يعني از قول آنها هيچ وقت نبايد كسي را به جاي امام حسين گذاشت . اين افراد حتي مي گويند : تو يعني مي خواهي بگويي مثلا فلاني مثل امام حسين است؟صد سال ديگر !!

و چه حيرت انگيز اينكه همين افراد به دلايلي از جمله ژست روشنفكري و باكلاسي در دسته بندي هاي سياسي علنا در دسته يزيديان زمان قرار مي گيرند. در دسته افرادي كه علنا با دين و امور ديني در ستيز بوده و به زبان خود درصدد بيرون راندن دين از صحنه زندگي افراد با اسم سكولاريسم هستند.

چه بسيارند مومناني كه نمازهايشان بسيار بر جا و عزاداري شان هم به راست اما در دسته بندي هاي سياسي علنا به عنوان مثال گوش در شبكه هاي غربياني دارند كه علنا به دنبال بي دين كردن مردم هستند. در موضع گيري در زمينه قضيه فلسطين،امور سياسي داخلي و خارجي و علنا دنباله روي نظريات غربيان بوده و استدلالهاي آنها را به خورد ما مي دهند . اين افراد در تمامي موارد كه بين غرب و جمهوري اسلامي تضادي پيش مي آيد غرب را بر حق دانسته و به آن سو قرار مي گيرند و اين همان معني پيروي از امامت است. يعني امام اين افراد علي رغم نماز خواندن و عزاداري و غيره همان غرب و رسانه هاي آنهاست.

بديهي است كه اگر اين افراد با اين نگرش در زمان امام حسين بودند مثل كوفيان با زبان روزه و عبادت گونه امام حسين را مي كستند .

سوال اين است آيا عزاداري هاي اين افراد و نماز خواندن هاي اين افراد مشمول همان پرسشهاي تعجب آميز غير شيعيان نمي شود؟واقعا اين افراد نامي غير از جاهلان مقدس ماب دارند؟جواب اين افراد براي عبادات فردي و گريه هاي آنچناني بيهوده در عزاداري امامان شيعه چيست؟جالب است كه برخي از اين افراد به كرات زيارت عاشورا مي خوانند بدون اينكه لحظه اي به متن آن توجه كنند و اگر توجه كنند معني سلم لمن سالمكم و  . . . را واقعا در موضوع  امام حسين وارد مي دانند و چون با ديگر انديشان مواجه نيستند با اين سوال مواجه نمي شوند كه اين موضوع چه ربطي به الان دارد و البته در بسياري از موارد به دليل پيروي از يزيديان زمان و رسانه هاي آنها وقتي با سوالات آنها در اين موارد مواجه مي شوند به دليل پذيرفتن امامت آنها ناگزير به ترك رفتارهاي مذهبي بي عمق خود مي شوند چون براين موضوع نايستاده اند كه تمام اين موارد براي شناخت يزديان زمان و دوري از آنها بوده و لاغير.اين افراد در دوحالت خواهند بود . مذهب گرايي بي خردانه و حالت دوم بي اعتقادي به مذهب به دليل پذيرفتن امامت غربيان ضد دين.

 

چه بايد كرد ؟

ممكن است برخي در پس نوشتار بالا بر اين نتيجه گيري باشند كه اصلا عزاداري مفيد فايده نيست و همان نام امام حسين و روش او زنده نگه داشته شود كافي است چون هدف را مي رساند كه بايد گفت هدف اين نوشتار اين نيست.

دليل اين امر در اين است كه اگر زنده نگه داشتن نام امام حسين را در راستاي  عمل به حديث "كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا" بدانيم بايد گفت كه خود عزاداري في نفسه يكي از بهترين روشها براي زنده نگه داشتن اين موضوع است كه البته تا كنون نيز به خوبي توانسته از اين مهم پاسداري كند ولي مشكل آنجاست كه خود اين عزاداري (كه يكي ازروشهاي  زنده نگه داشتن ياد روش و عمل امام حسين است )در اصل قرار گرفته و صرفا انجام مناسكي تهي از معني شده و افراد دليل اصلي اين كار را فراموش كرده و همان مي شود كه عده اي با وجود عزاداري خالصانه در صف يزديان زمان مي ايستند و عده اي ديگر  در حين عزاداري  واجباتي مانند نماز  را ترك كرده و برخي ديگر حتي به گناه هم مشغول مي شوند .عزاداري اگر بي مغز باشد همان مي شود كه عده اي حتي به عنوان تفريح يا جذابيت صرف به آن نگاه مي كنند و عاشورا در اين حالت كاركردي جشنواره به خود مي گيرد.


دسته ها : امام حسين (ع)
1391/10/8 1
X