صفحه ها
دسته
پاسخ به شبهات
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 86785
تعداد نوشته ها : 216
تعداد نظرات : 14
سايت مراجع تقليد

 آيت الله جواد تبريزي (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله نوري همداني (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله  سید صادق شیرازی (مد ظله العالي)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله لطف الله صافي (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله ناصر مکارم شيرازي (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله سيد علي سيستاني (مد ظله العالي)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله وحيد خراساني (مد ظله العالي ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله جوادي آملي (مد ظله العالي ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله جعفر سبحاني (مد ظله العالي)

جهت دريافت كد لوگوي مراجع كليك كنيد
00 پایگاه فرهنگی ، مذهبی شیعه ها - لوگوهای حمایتی
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

فارس: استاد علوم عقلي و عرفاني حوزه علميه قم، عبارت «يكي از مطالبي كه راجع به شياطين جنّ بيان كرده‌اند، اين است كه آن‌ها مي‌سوزند، امّا خودشان عاملان عذاب در جهنم هستند» را نقد كرد.

آيت‌الله حسن رمضاني از استادان علوم عقلي و عرفاني حوزه علميه قم در پاسخ به اين سؤال كه «آيا وجود جن‌هاي عذاب‌كننده در جهنم صحت دارد؟» و آيا عبارت يكي از علما مبني بر اين كه «شياطين جن مي‌سوزند، امّا خودشان عاملان عذاب در جهنم هستند» صحيح است، اظهار داشت: ترديدي نيست كه جن‌ها مثل انسان‌ها مكلف هستند و وقتي پاي تكليف به ميان مي‌آيد اطاعت و عصيان به وجود مي‌آيد و وقتي اطاعت و عصيان در كار باشد بهشت و جهنمي هست و بايد دانست كه جن‌هاي معصيت كار مانند انسان‌هاي معصيت كار در جهنم خواهند بود.   
 
بيان احتمال اول
 
وي افزود: اما اينكه جن‌ها يا برخي از جن‌ها، عامل عذاب در جهنم هستند مطلبي است كه بايد در آن تأمل داشت. مثلا درباره انسان داريم كه عالمان سوء يا برخي ديگر از گناهكاران در جهنم كه هستند تعفن آنها ساير اهل آتش را آزار مي‌دهد. به اين مبنا و بر اين اساس اگر خواسته باشيم بگوييم در جهنم افرادي از جن‌ها هستند كه مي‌سوزند و در عين حال مايه عذاب ديگران هستند، ايرادي ندارد.  
 
بيان احتمال دوم
 
رمضاني در ادامه بيان داشت: اگر مراد از اينكه آنها مي‌سوزند و عامل عذاب ديگران هستند مثل شيطان است كه خودش مي‌سوزد و تابعانش هم - به خاطر تبعيت از او - مي‌سوزند، اين هم امكان دارد و صحيح است. به قول آيه شريفه قرآن كريم: «لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعينَ؛ كه جهنّم را از تو و هر كدام از آنان كه از تو پيروى كند، پر خواهم كرد!» (ص /85)
 
وي افزود: همچنين قرآن درباره شيطان و كساني كه تبعيت از او مي‌كنند مي‌فرمايد: «كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْانسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنىّ‏ِ بَرِى‏ءٌ مِّنكَ إِنىّ‏ِ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَلَمِينَ ، فَكاَنَ عَاقِبَتهَمَا أَنهَّمَا فىِ النَّارِ خَالِدَيْنِ فِيهَا وَ ذَالِكَ جَزَؤُاْ الظَّلِمِينَ؛ كار آنها همچون شيطان است كه به انسان گفت: «كافر شو» امّا هنگامى كه كافر شد، گفت: «من از تو بيزارم، من از خداوندى كه پروردگار عالميان است بيم دارم!، سرانجام كارشان اين شد كه هر دو در آتش دوزخ خواهند بود، جاودانه در آن مى‏‌مانند و اين است كيفر ستمكاران! (حشر / 16 و 17)
 
آيت‌الله رمضاني در جمع‌بندي اين احتمال گفت: پس اگر مراد اين باشد كه خودش خواهد سوخت و باعث مي‌شود ديگران هم وارد آتش شوند و بسوزند و به اين معنا عامل سوختن آنها مي‌شود، اين هم صحيح است.    
 
بيان احتمال سوم
 
استاد علوم عقلي و عرفاني حوزه علميه قم در بيان احتمال ديگر از اين عبارت گفت: اگر مراد اين است كه اينها مي‌سوزند و اما خودشان ملك موكل يا مسئول موكل بر تعذيب هم هستند يعني خداوند متعال به اينها ماموريت داده باشد كه ديگران را هم عذاب بكنند مثل فرشتگان موكل بر جهنم كه در آتش هستند و عوامل اجرايي دستورات حق تعالي راجع به تعذيب كفار و مشركان و ... هستند. به اين معنا اگر باشد، پذيرش آن مشكل خواهد بود.  
 
بيان احتمال چهارم
 
وي با بيان اينكه اگر عبارت چنين باشد كه «آنها نمي‌سوزند اما خودشان عامل عذاب در جهنم هستند» معناي بهتري دارد، گفت: اگر «مي‌سوزند» را به «نمي‌سوزند» تغيير دهيم اين عبارت در صورتي كه جن را به معناي هر موجود «مخفي از چشم» بگيريم و بر فرشتگان و عاملان عذاب تطبيق كنيم، درست مي‌شود.
 
شاگرد برجسته علامه حسن‌زاده آملي در توضيح اين معنا از جن گفت: در اين معنا، جن به معناي موجود مخفي از حواس است كه خودش در جهنم نمي‌سوزد و عامل تعذيب هست. چون فرشتگاني كه در جهنم، عامل عذاب هستند خودشان نمي‌سوزند. در اينجا به اين فرشتگان، جن بگوييم ايرادي ندارد چون جن در اين بيان، به هر موجود مخفي از چشم از جمله فرشته اطلاق مي‌شود.


دسته ها : متفرقه
1391/6/12 11
X